dimarts, 31 d’octubre del 2017

Repassem els complements verbals i la seva substitució per pronoms (5)

El complement indirecte:
És aquell complement verbal introduït per la preposició "a" que sol aparèixer en frases que ja tenen complement directe i que acostuma a representar la persona amb qui es relaciona indirectament l'acció representada pel verb i de la qual rep el profit, el dany ...
Exemples: 
Amb CD: La Nina llença paperets als companys
Han regalat una bicicleta a l'Adriana
O sense CD: Les pel·lícules de riure no agraden a la Mireia.

Sovint es consideren també com a CI els complements circumstancials de destinació (CCD) introduïts per la preposició "per a". 
Nosaltres els estudiarem com a complements diferents ja que:



  1. No es poden coordinar: *Ha comprat una bicicleta a l'Adriana per a la Núria. En canvi sí que és correcta: llença paperetes als companys i a les companyes.
  2. No són intercanviables. No vol dir el mateix: El papa Noël ha encarregat regals per als nens. Que: El papa Noël ha encarregat regals als nens. I, mentre una frase com El metge ha prohibit cafè a en Daniel té sentit. No la té, si diem *El metge ha prohibit cafè per a en Daniel.
Cal recordar un tipus de CI especial, l'anomenat datiu ètic. Sol estar representat per un pronom de CI i fa referència a una persona molt implicada en el contingut del subjecte: Se m'han escapat els teus gossets. En el del CD: No ens el suspenguis tant. O, fins en el del CI: La professora de matemàtiques me li ha posat un insuficient, al nen.




El CI pot tenir, per tant, les formes següents:



  1. SP: a+SN : He comprat un regal a la Helena.
  2. Pronom feble: Li han posat un deu.
  3. Pronom de relatiu precedit de preposició a: El noi a qui telefones es diu Jaume. Dóna les begudes a qui te les demani.
  4. Pronom interrogatiu precedit de preposició a: A qui truques? 
I ara, un exercici:

   Assenyaleu els CI de les oracions següents i analitzeu-ne la forma:

1. Els jugadors van lliurar la copa al president del club.
2. Donarem un certificat d'assistència al curset a qui el demani.
3. Li vaig dir que callés d'una vegada.
4. A qui dius que he de comunicar la teva assistència a la festa?
5. La direcció de l'hospital ha prohibit a tot el personal de fumar a l'interior del recinte hospitalari.


  • Per substituir un CI per un pronom feble heu de seguir les pautes següents:
    • PRONOMS DE CI (3a persona)
      • El CI és singular: li: Escrius a la Cristina? - Sí, li escric una bonica carta.
      • El CI és plural: els: Compres a les noies? - Sí, els compro objectes de regal.


Recordeu, doncs:

  • que el CI no té flexió de gènere, i sí que en té de nombre.
  • que la forma lis no és normativa.
  • que el CI és substituït per un sol pronom i no per dos com sovint fem col·loquialment: La Sílvia els (*els hi) devia donar la raó (als clients)  

Com passava amb el CD, els pronoms personals febles em, et, es, ens i us també poden ser CI amb les mateixes característiques. Exemples: M'ha trucat // M'ha trucat a mi.

I ara uns quants exercicis:



  1.    Digueu si els complements subratllats són CD, CI o CCD:
    1. En Joan compra cromets.
    2. No engeguis el televisor.
    3. L'Anna escriu a la Rut.
    4. Comprarem un pollastre rostit.
    5. Portem el berenar per a l'Àngel.
    6. Deixa la bicicleta al Sergi.
    7. Va cantar una cançó per al pare.
    8. Va comprar pastissos a la Maria per al Joan.
  2. Localitzeu els complements indirectes, subratlleu-los i feu-ne la substitució pronominal:
    1. L'avi explicava contes als nens.
    2. Marc, renta la cara a l'Anna!
    3. L'oncle posava el collar al gos.
    4. Com la demanava, vaig passar la pilota a l'Enric.
    5. De Berlín, portarem discos a les noies.
  3. Escriviu la forma de complement indirecte apropiada: 
    1. Dius que telefoni a la Maria? Però si ja .... he trucat!
    2. Ja has escrit als pares? - No, però avui mateix .... escriuré.
    3. Doneu l'esmorzar als nens ben d'hora. Doneu .... l'esmorzar a les vuit.
    4. Demana el cotxe a l'Anna. Te'l deixarà si .... demanes bé.
    5. Encarregueu el moble al fuster. Encarregueu .... abans de festes.
    6. Tira veces als coloms. No .... tiris massa veces de cop.
    7. Vindran les teves nebodes ara? A aquesta hora, haurem de donar .... dinar i potser també .... haurem de donar berenar.
    8. Pregunta a aquelles noies si ho saben. Pregunta .... si saben per on s'hi va i, de passada, .... demanes l'hora que és.
  4. Indiqueu la funció sintàctica dels pronoms àtons de les frases següents (CD, CI o *cap funció: verbs pronominals.):
    1. M'envien l'Enciclopèdia.
    2. Em compra una tortuga.
    3. Et diu les notes.
    4. Ens cridaran a les tres.
    5. Es va mirar les flors.
    6. La noia es pentina.
    7. Et buscava.
    8. Es va posar un vestit.
    9. Us han trobat.
    10. En Marc s'entossudia a fer la seva.
  5. Subratlleu els datius ètics que trobeu en aquest text:
Quan va tenir el nen, primer es queixava que no li menjava prou, era petit i desnarit, no s'engreixava i es preocupava exageradament. quan el va dur a la llar d'infants, deia que li plorava massa, que li feia peneta deixar-lo allà amb aquells brams, que sabia que pararia quan ja no la veié, però la feia sentir culpable. I així va anar passant temps: el nen em suspèn les matemàtiques, li hauré de posar un professor particular, el nen se m'ha embolicat amb una noia antipàtica i gairebé mai em ve a veure, se m'ha separat i ara m'ha tornat a casa, ara que ja ens havíem acostumat a estar-nos-hi sola... er veu que quan tens un nen ja és per sempre i la vida se't capgira.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada